Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | diskusia

sonicART
sonicART

LINKY:

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | Prológ

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | Umenie zvuku

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | Umenie hluku

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | sonicART

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | Diskusia

Na ceste k UMENIU ZVUKU sonicART | Diskusia

Olivier MESSIAEN (skladateľ, Francúzsko)
„Ak by sme sa na naše storočie pozerali akoby z lietadla, uvideli by sme jedinú vec, ktorá toto storočie poznamenala – elektroakustickú hudbu. Existujú skladatelia, ktorí sa na ňu špecializujú, a skladatelia, ktorí sa jej nevenujú. Osobne sa ňou nezaoberám, nemám na to nadanie a som príliš starý. Myslím si, že elektroakustická hudba bola najdôležitejším vynálezom a poznamenala všetkých skladateľov, aj tých, ktorí sa jej nevenujú. Ja sám inštrumentujem a uvažujem inak, odkedy sa objavila elektroakustická hudba.
Dodám ešte jednu vec, ktorá je trochu smiešna. Veľa špecialistov na elektroakustickú hudbu sa snaží reprodukovať hluk. Tým sa zrušila hranica medzi zvukom a hlukom. Ja som sa uchýlil do prírody k najkrajšiemu hluku, hluku s melódiou, ku vtáčiemu spevu a neurobil som to zámerne, ale z lásky. Vtáčí spev nájdete v každom mojom diele.“20 (1987)

Ivan PARÍK (pedagóg, Slovensko)
„Elektroakustická hudba je pre mňa nesmierne inšpiratívnou z ďalšieho dôvodu. Ona totiž pomáha pri koncipovaní povedzme tradičnej, to nie je vhodné slovo ale neviem lepšie, orchestrálnej hudby. Ona totiž fantastickým spôsobom rozvíja myslenie skladateľa, jeho fantáziu, jeho zvukovú predstavivosť. Myslím si, že skladateľ, ktorý neokúsil prácu v elektroakustickom štúdiu vlastne sám seba ochudobňuje.
Mňa fascinuje vždy istý vnútorný vzťah medzi elektroakustickou hudbou a hudbou tradičnou. Preto som si vyberal na spracovanie rovnako tradičné texty Wiama Crofta, Okhegema, Johana Nepomuka Hummela, alebo som si vyberal na spracovanie svoje vlastné hudobné texty. Ono totiž v oblasti elektroakustickej hudby sa človek pohybuje v novom zvukovom priestore, ale ten zvukový priestor nie je vonkoncom vzdialený vývojovej kontinuite našej hudby a preto veľmi rád tvrdím: niet nehudobných zvukov, sú len hudobné alebo nehudobné súvislosti.
Ja osobne prichádzam do štúdia pripravený, ale to neznamená, že sa vyhýbam aj možnosti improvizácie, ktorá veľmi často vzniká tak, že komunikácia s mojím spolupracovníkom, či už to je ing. Janík, ing. Ďuriš, alebo Janko Backstuber, je taká … nie vždy viem exaktne vyjadriť, čo by som v túto chvíľu potreboval. Pretože opisovať zvuk je veľmi ťažké. Niekedy sa mi stáva, že mi môj spolupracovník navodí takú zvukovú podobu, že sa jej osobne chytím. Tá pomôže odvíjať ďalší proces, možno trochu inak ako som to predtým zamýšľal. Je to teda niečo, čo hovorí Stravinskij veľmi pekne vo svojich prednáškach, ktoré predniesol na Harvarde: nie vždy viem čo chcem, ale veľmi presne viem čo nechcem. On považuje improvizáciu za istý druh sliedenia, pri ktorom náhle, možno náhodou sa mu zjaví pod rukami súzvuk, ktorý sa stane potom možnosťou ďalšieho rozvíjania.”21 (1995)

Miro BÁZLIK (skladateľ, Slovensko)
„Bez trápenia sa priznám, že ani tou elektronikou som zo začiatku vôbec nebol nadšený. Pamätám si, že keď prišiel pán Patkowski z Poľska a doniesol nám ukážky elektronickej hudby (vtedy sa to tak nazývalo), ktorými nás doslova ohúril, tak v rámci nasledujúcej debaty som bol jedným z tých, ktorí mu urputne oponovali. Vravel som, že toto nemá nič spoločné s hudbou, že nám siahajú na našu svätú hudbu, čo tým vlastne sledujú, atď. V každom prípade to bol pre mňa veľký šok, keď to pustil z pásu a povedal: Toto je hudba. Trvalo zopár rokov, kým som sám seba presvedčil, že aj toto má veľký zmysel a dnes som už absolútne presvedčený, že to ani ináč nemohlo byť.”22 (1996)

Milan SLAVICKÝ (skladateľ, režisér, publicista, Česko)
„Do akej miery elektroakustická hudba prežije, bude kompatibilná a schopná súťaže s inými médiami, je ťažké prorokovať. Vývoj ide úžasne rýchlo. To, čo by som povedal pred desiatimi rokmi, by bolo úplne niečo iné, čo môžem povedať dnes. Platí to, že celkový vývoj napríklad v komunikačných prostriedkoch, sa stále viac blíži k spájaniu jeho jednotlivých častí. Ak sa dnes internet, mobil, email, spájajú v jeden celok, predpokladám, že sa stane to isté aj s podielom elektroakustickej hudby na celkovej hudobnej tvorivosti. Stále platí: vždy bude záležať na umeleckej fantázii, čo z tých prostriedkov dokáže autor vytvoriť. Skladateľ má k dispozícii množstvo technických vymožeností, všetci ich ovládajú. To, čo je rozhodujúce a nezávislé na na technike, je to, s akou fantáziou, akú prekvapujúcu a presvedčivú výpoveď autor do toho prinesie.”23 (2002)

Jan JIRÁSEK (skladateľ, producent, Česko)
„Povedal by som, že celá súčasná hudba je v akejsi kríze. Napríklad niekoľko desaťročí klesá predajnosť tejto hudby na CD nosičoch, úspešnosť autorov pri ich zaraďovaní do vysielania a na programy koncertov. Napríklad festivaly súčasnej hudby a tvorivé dielne sú typickým príkladom vzniku navzájom prepojených izolovaných komunít. Samozrejme z toho vedie cesta. Môžeme jasne pozorovať, že z elektroakustickej hudby vzniká uzavretý systém, ktorý ďalej sám seba neobohacuje. Toto sa prihodilo novej hudbe celkovo. Teda musíme sa otvoriť nielen iným žánrom, ale musíme sa otvoriť hudbe iných teritórií. Mám túto skúsenosť z učenia na niektorých univerzitách v USA. Je viac ako isté, že toto dokáže súčasnú hudbu obohatiť. Ale obohacuje ju i práca vo filme, na interaktívnych a multimediálnych projektoch. Toto sú prvky, ktoré pomôžu udržať systém otvorený. Každý otvorený systém je schopný transformácie, pozitívnej zmeny a prežije. Ja osobne som optimista a verím, že elektroakustická hudba si nájde svoju cestu práve tu smerom k otvorenému systému a ďalšiemu vývoju.”24 (2002)

Paul D. MILLER – DJ SPOOKY (hudobník, publicista, DJ, USA)
„Špeciálne pre mňa je hudba akousi metaforou, nástrojom reflexie. Nemali by sme chápať hudbu len ako rytmus. Mali by sme ju chápať viac ako informáciu, ako estetické kódy nových prenosov medzi rôznymi kategóriami.
Pre mňa je DJ metafora o zobrazení konceptu koláže každodennej prítomnosti informácií, ich modelovania a prenosu do konceptuálneho umenia. Základom je rhizomatická predstava sieťovania informácií v systémoch, ktoré iniciujú vznik nových a nových informačných sietí. Toto je hlavný motív mojej hudby. Žijeme v ére fragmentu a samplingu reality, kde je už zložité rozpoznať, čo je reálne a čo už nie.”25 (2005)

Peter NELSON (skladateľ, pedagóg, publicista, Škótsko)
„Čo mi chýba v súčasnej elektroakustickej hudbe, je pochopenie ľudského zmyslu pre rytmus. Často počúvame len rytmy strojov. To je to hlavné, čo mi veľmi chýba.
Myslím, že budúcnosť novej hudby je vo využití zvukových materiálov z rôznych miest na zemeguli. Ovládame softvér a hardvér tradičnej moderny súčasnosti, ale mali by sme hľadať nové imaginatíne priestory a zobrazenia. …
V minulosti mali nahrávacie štúdiá len inštitúcie. Dnes má nahrávacie štúdio každý. Toto nám umožňuje byť voľným, možno až príliš slobodným. Potrebujeme tradíciu, sme súčasťou tejto kultúrnej tradície. Akadémie musia prinášať niečo nové. Preto potrebujeme vzdelanie v tejto oblasti, ale problém súčasnosti je v tom, že akademická pôda je príliš stará.”26 (2011)

Reiner BÜRCK (hudobník, skladateľ, pedagóg, Nemecko)
„Mne osobne chýba mnohotvárnosť. V porote Musica Nova sme počuli množstvo kompozícií z rôznych častí sveta či z Mexika, alebo Japonska. Mojim poblémom je, že kompozície znejú rovnako. Chýba mi predovšetkým originalita, individualita, osobnosť a kreativita. Je počuť veľa zvukového klišé. Úzko to súvisí s fixáciou skladateľov na techniku a produkovanie efektov, s ktorými nie je až tak ťažké niečo skomponovať. Chýba aj reflexia, predovšetkým historická reflexia toho, čo sa komponuje.
A čo prinesie budúcnosť? Myslím, že v budúcnosti budú viac dominovať improvizačné elementy. Je to ťažké odhadnúť, čo prinesie budúcnosť. Ľudské mozgy sú ovplyvňované populárnou hudbou, ktorá je všade. V súčasnosti sa mi veľmi páči Helmut Lachemann a Stockhausen, páči sa mi nová jednoduchosť, neoromantizmus a viacero skladateľov mladej generácie.”27 (2011)

Pavel KOPECKÝ (skladateľ, pedagóg, Česko)
„Vidím budúcnosť elektroakustickej hudby predovšetkým v prepojení s klasickými hudobnými nástrojmi. Je to veľmi zaujímavá cesta napríklad vo zvukovom makro detaile hudobného nástroja, čo on sám nie je schopný vytvoriť. Tak isto je veľký potenciál v kombinácii snímania zvuku a jeho následnej transformácie pri živých vystúpeniach. Čo sa týka čistej elektroniky, je to stále nový fenomén najmä vo sfére zvukovej farebnosti. Ide o prepojenie tohoto potenciálu so súčasným vývojom. Táto nová hudba má svoje pevné miesto predovšetkým v oblasti nových médií, kde si už ani nevieme predstaviť novú mediálnu komplexnosť zvukových a obrazových prostriedkov bez tejto hudby.”28 (2011).

Lenka DOHNALOVÁ (hudobná teoretička, Česko)
„Dá sa uvažovať o minimálne dvoch pohľadoch. Z vonkajšieho pohľadu, či existuje spoločenská objednávka takejto hudby a z pohľadu vnútorného, či sa systém vyčerpáva alebo sa objavuje aj niečo nové. Za ostatných päťdesiat rokov prispela rocková, populárna a filmová hudba k tomu, že si ľudia navykli na elektroakustický zvuk a nepovažujú ho za niečo výnimočné. Čo sa týka rockovej hudby, World Music, New Age Music, tam je najživotaschopnejšia fúzia s elektroakustikou, kde dochádza k styku individualizovaného výrazu a niektorých nových postupov, najmä spacializačných a ďalších. Ide tu o životaschopnú formu prejavu.
Čo sa týka umeleckej elektroakustickej hudby ide o akýsi úzky odborný záujem. Napomáha tomu aj fakt, že táto hudba sa vyučuje najmä na univerzitách a stáva sa akousi špecializovanou formou hudby.
Ak túto hudbu prezentujeme na verejnosti, časť skladateľov si osvojuje zásady hudby inštrumentálnej: to znamená, že stavia dielo na vnútornom a dramatickom konflikte. Výrazovými prostriedkami to ešte intenzifikuje. Pre poslucháčsku oblasť sa táto hudba stáva emočne náročnou. Druhým faktorom je väzba na technické médium, ktoré sa veľmi dynamicky vyvíja. Skladatelia sa nestačia adaptovať na nové prostriedky. Nemajú od nich odstup.
Tvorba elektroakustickej hudby je najmä o farbe. Kompozície sa začínajú podobať jedna druhej, lebo si skladatelia nestačia vybudovať individuálny odstup. Ďalším problémom súčasnej poslucháčskej obce je očakávanie väčšej vitalizácie a harmonizácie. Vyzerá to tak, akoby mala elektroakustická hudba súčasnosti poklesnúť z umeleckej sféry do estetickej. Totiž dnes nikto neočakáva, že hudba bude niečo riešiť a bude predkladať dramatické príbehy.
Elektroakustická hudba by mohla viac štruktúrovane pracovať s otvoreným dielom. Veľká časť tejto hudby je akousi experimentálnou hudbou, ktorá si skúša nové výrazové prostriedky. Len málokedy z nej cítiť silnú koncepciu, osobnú motiváciu, ťažný nápad. Nápad, ktorý by sa odrazil v celkovej gestike a dával skladbe koncepciu.
Zásadný problém sa ukazuje v tom, že množstvo skladateľov nemá prax a skúsenosť s hudobným nástrojom. Ide o to, že majú minimálnu skúsenosť napríklad so sláčikovými, alebo dychovými nástrojmi, alebo komponovaním pre pohyb či tanec. Takáto skúsenosť dáva autorovi prirodzený pulz a cit pre antropologické gesto a určitú prirodzenú temporaritu.”29 (2011)

Michal KOŠUT (skladateľ, pedagóg, Česko)
„Na elektroakustickej hudbe mi chýba presne to, čo na ne-elektroakustickej kompozícii. Súčasná hudba sa stáva formálnou. To znamená, že sa zdôrazňuje vonkajšia forma a to konkrétne spôsob práce, spôsob výberu materiálu aj softvéru, na ktorom je tento materiál spracovaný. Myslím že absentuje obsah. Vyzerá to tak, že táto hudba prestáva reflektovať poslucháča. Mám na mysli vzdelaného poslucháča, ktorý má záujem o nekomerčnú hudbu. Obávam sa, že väčšina súčasnej hudby neoslovuje.”30 (2011)

Juraj ĎURIŠ (zvukový dizajnér, skladateľ, dramaturg, Slovensko)
Vždy som si predstavoval pod pojmom hudba niečo zvláštne, čo uctieva vyšší princíp – úctu k autorite. Chýba mi poctivosť prístupu, výdrž hľadať a experimentovať. Sprevádza nás neuveriteľná povrchnosť a skrývanie sa za oponu zvukovej štruktúry. Toto má byť cieľom?
Chýbajú mi obsahy a s tým spojené „obrazy”. Elektroakustická hudba nám dovoľuje odhaliť oponu abstrakcie a tvoriť imagináciu. Dovoľuje nám stavať iné svety. Je tu predsa neuveriteľná možnosť expresie nových technológií. Homo sapiens má zvláštny dar; dar sebareflexie a tu vzniká priestor na príbehy.
Kvantová fyzika hovorí: ak sa nedívaš, existujú len vlny (oceán) možností, ak sa dívaš (na objekt), existujú len častice skúseností. Vznikajú nové obrazy – odtlačok ľudskej mysle skladateľa. Toto rozvinutie nám dovoľuje sonicART a elektroakustická hudba.

”20 Záznam besedy s Olivierom Messiaenom … In: Slovenská hudba 1993/1, s. 7-8.
”21 Z rozhovoru so Zuzanou Martinákovou, Ex Tempore, marec 1995, Rádio Devín Slovenský rozhlas (archív SRo).
”22 ĎURIŠ – GODÁR: Tri stretnutia. Rozhovor s Mirom Bázlikom. In: Slovenská hudba 1996, č. 1-2, str. 215.
”23 Z rozhovoru s autorom, Praha Musica Nova 2002 (archív autora).
”24 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2002 (archív autora).
”25 Z rozhovoru s autorom, Bratislava A4, október 2005 (archív autora).
”26 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2011 (archív autora).
”27 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2011 (archív autora).
”28 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2011 (archív autora).
”29 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2011 (archív autora).
”30 Z rozhovoru s autorom, Praha, Musica Nova 2011 (archív autora).

261 Trackbacks / Pingbacks

  1. Link Shortener Bitly
  2. SpytoStyle.Com
  3. fue
  4. future university egypt
  5. future university
  6. future university
  7. future university egypt
  8. future university
  9. جامعة المستقبل
  10. جامعة المستقبل
  11. future university egypt
  12. fue
  13. arms extension
  14. low-row
  15. machine chest press
  16. pistolet de massage
  17. chat-ave
  18. reputation defenders
  19. best-domain-broker
  20. Assignment help
  21. Custom Assignment Writing Services
  22. Homework help online
  23. Locksmith Cramlington
  24. Dragon City cheat tool
  25. Roblox francais
  26. Evony The King’s Return Cheats 2023
  27. Dragon Awaken cheats gold
  28. Taonga hack coins
  29. porn
  30. TikTok
  31. Lost Keys
  32. natural scar treatment
  33. stop crying
  34. moisturize foot
  35. Öncelik ana sözü ''mobil ödeme bozdurma'' olacak.
  36. Türk Telekom mobil ödeme bozdurma
  37. Become an Aussie Porn Star
  38. World of Tanks Blitz cheats francais
  39. SimCity Buildit hack simoleons
  40. Animal Jam shop
  41. oopsi
  42. Emergency locksmith
  43. diseño de paginas web
  44. Click Here
  45. Click Here
  46. Click Here
  47. Click Here
  48. Click Here
  49. Brawlhalla mammoth coins generator online
  50. Harry Potter Hogwarts Mystery cheats 2020
  51. Real Racing 3 cheat tool
  52. Dragon Storm Fantasy cheats francais
  53. Puzzles and Survival cheat
  54. 바카라게임
  55. beauty box
  56. allure beauty box
  57. allure beauty box
  58. ThredUp Haul
  59. ThredUp Haul
  60. simply health therapy
  61. over hard eggs
  62. login.wirecard/activate
  63. bankofamerica com activatedebitcard
  64. telemundo.com/activar
  65. Click Here
  66. wormout gel
  67. bird store
  68. cockatiels
  69. lory feed
  70. 온라인카지노게임
  71. Le duo grande review
  72. SHEIn jewelry haul
  73. Click Here
  74. Click Here
  75. jagojp
  76. Click Here
  77. Click Here
  78. Click Here
  79. Click Here
  80. Click Here
  81. Click Here
  82. Click Here
  83. Click Here
  84. Click Here
  85. best beauty 2023
  86. best beauty 2023
  87. best beauty 2023
  88. beauty reviews 2023
  89. beauty reviews 2023
  90. beauty reviews 2023
  91. allure best products
  92. allure best products
  93. Click Here
  94. Click Here
  95. remote control robotics
  96. Space ROS
  97. fundamentals of robotics
  98. Click Here
  99. Click Here
  100. Click Here
  101. Reputation Defenders
  102. Reputation Defenders
  103. Reputation Defenders
  104. Click Here
  105. Play Together hack 2023
  106. Genshin Impact primogems generator online
  107. Click Here
  108. Click Here
  109. Drakensang Online hack 2020
  110. Click Here
  111. Click Here
  112. Click Here
  113. Click Here
  114. Click Here
  115. Click Here
  116. Click Here
  117. Click Here
  118. Click Here
  119. Click Here
  120. Click Here
  121. Click Here
  122. Click Here
  123. Click Here
  124. Click Here
  125. geschenke für männer ab 60
  126. Click Here
  127. Click Here
  128. grand rapids same day crowns
  129. grand rapids dentist
  130. grand rapids teeth whitening
  131. Click Here
  132. https://gquery.org/
  133. Click Here
  134. Click Here
  135. 안전슬롯사이트
  136. Click Here
  137. Click Here
  138. Click Here
  139. Click Here
  140. Click Here
  141. Click Here
  142. Click Here
  143. Click Here
  144. Click Here
  145. Click Here
  146. refer and earn apps without KYC
  147. Click Here
  148. Click Here
  149. Click Here
  150. Click Here
  151. Click Here
  152. Click Here
  153. Click Here
  154. Click Here
  155. Click Here
  156. Click Here
  157. Click Here
  158. Click Here
  159. Click Here
  160. Click Here
  161. Artificial Flowers
  162. lokalvård
  163. storstädning
  164. fönsterputsning
  165. 하이 롤러 카지노
  166. 카지노 게임 온라인
  167. receive payment IBAN
  168. league of legends oce iron account
  169. low mmr lol accounts
  170. Share Referral Code or Link
  171. fitness leggings
  172. hot wallet crypto
  173. top crypto exchanges
  174. arculus wallet review
  175. itrustcapital
  176. instagram profile picture
  177. instagram story views
  178. Google reviews
  179. casinos
  180. reputation defenders
  181. 슬롯사이트
  182. Dad meme
  183. 2023 Books
  184. Which laptop brand is the most reliable
  185. obituary
  186. memorial
  187. deles
  188. deles
  189. IRA Empire
  190. little kids stuff
  191. sons games
  192. sons games
  193. little kids stuff
  194. little kids stuff
  195. commute bags
  196. golf cart rental Isla mujeres
  197. rent golf cart Isla mujeres
  198. rent golf cart
  199. Solid Wood Dining Table
  200. Solid Wood Study Table
  201. Solid Wood Cabinet / Storage
  202. bet of the day
  203. berita kripto
  204. King of Avalon Dragon Warfare cheats generator online
  205. episode gem hack
  206. Best Fiends cheats generator online
  207. Chirurgie esthétique Tunisie
  208. Chirurgie Tunisie
  209. National Chi Nan University
  210. cardano
  211. cardano
  212. best book for business startup
  213. Triangles
  214. Triangle
  215. Triangles
  216. Jaipur luxury tour
  217. damac
  218. Cheap Flight Tickets
  219. best cbd brand 2023
  220. french bulldog puppy for sale
  221. dog breeder french bulldog
  222. Prof. Hesham Arafat
  223. Academic excellence
  224. دورات ماجستير إدارة الأعمال في مصر
  225. اقتصاد
  226. ????? ????? ???????? ???????
  227. Job prospects in MIS
  228. الهندسة الميكانيكية
  229. future University application form
  230. SEOSolutionVIP Fiverr
  231. parcours a ninja warrior
  232. mur ninja warrior
  233. drop set musculation
  234. Fiverr Earn
  235. Fiverr Earn
  236. fiverrearn.com
  237. fiverrearn.com
  238. fiverrearn.com
  239. fiverrearn.com
  240. fiverrearn.com
  241. fiverrearn.com
  242. syarat daftar syarikat sdn bhd ssm
  243. fiverrearn.com
  244. 3pl Broker
  245. clothes manufacturer mexico
  246. fiverrearn.com
  247. fiverrearn.com
  248. french bulldog
  249. fiverrearn.com
  250. fiverrearn.com
  251. Grand piano storage
  252. Training Philippines
  253. Media
  254. partners
  255. best university Egypt
  256. برامج ريادة الاعمال والابتكار بمصر
  257. live sex cams
  258. FiverrEarn
  259. FiverrEarn
  260. Generator Repair near me Leeds
  261. cheap sex cams

Comments are closed.